Grønn genser til Gabi




Det var god til å strikke mens vi var i Italia på ferie denne sommeren. Jeg kom i mål med genseren til Gabi - pluss bole og en arm på en genser til. Men nå er det full stopp igjen - for vel hjemme i Tromsø er det 1000 andre ting å ta fatt på. Så det spørs når jeg får ferdig den hvite genseren. Kanskje når sesong 3 av Outlander kommer - i September? 

Mange spør om jeg strikker på bestilling? Det gjør jeg ikke. Strikking er et overskuddsprosjekt - som jeg sjelden har tid til. Men jeg deler gjerne "oppskriften". "Snykovet-genseren" er superenkel å strikke.

Islandsk ullgarn: Lettlopi i grønt farge 1406 (9 nøster) og hvitt farge 0051 (1 nøste)

Pinner: en rundpinne og strømpepinner tykkelse 4

Bolen: Legg opp 170 masker (alternativt om du ønsker en litt videre modell kan du legge opp 184 masker), strikk rillekant, så 31 cm, fell 12 masker for armhuler på hver side.

Armene: Legg opp 44 masker, strikk rillekant, øk hver 8.  omgang, 18 ganger, pluss ytterligere 8 omganger, totalt 54 cm, fell 12 masker for armhuler.

Strikk sammen bole og armer. Strikk huskymunster og fell av når dere kommer til snømønsteret. Først hver 7. maske, så 7 omganger, så hver 6. maske, så 6 omganger osv. Hals strikkes med 2 rett og 2 vrang.

Diagrammet med hundene er hentet fra Ravelry på nett. Mønsteret for hundekjørermotivet "Husky and Sleddog Mushing Charts by Karigan Husky City; DragansVarg, Alexandra Wiedmayer" kan bestilles her





Comments