Kløvtesten





Backpacking for dogs - I will be taking the bronze badge with Saija and Chena in February (10 km with a load equal to 15% of the body weight).

Første helga i februar skal jeg til Nordlenangen for og ta bronsemerket i kløving med
Carillo Saija (22 mnd) og Chena av Viddashusky (2.5 år). Alle hunder kan ta kløvtesten så lenge de er gamle nok, har trent på forhånd, og eier er medlem i norsk polarhundklubb. Mine hunder liker veldig godt kløving. Men som med alt annet så bør man ha trent på forhånd. For Chena som ødela hofta si i vår og var gjennom to operasjoner var kløving med økende vekt en del av opptreningen. Jeg liker at kløvtestene er lagt opp slik at man "må gå gradene" - med økende vekt og distanse. Det er også bra at det er satt aldersgrense i forhold til økende belastning. Kløving er super trening både fysisk og mentalt. Men hundene må få venne seg til økende vekt gradvis. Mine trehunder trekker selvsagt også når de bærer kløv så de får "dobbel trim". Artig med disse ulike bruksprøvene som Norsk Polarhundklubb organiserer. Passer fint for de som har få hunder og liker og jobbe mot et mål / prosjekter.


Jeg meldte meg nylig inn i Norsk Polarhundklubb. En av grunnene til dette er at jeg lenge har hatt lyst til og ta kløvmerket med hundene mine. Helga 4-5. februar er det vintersamling for Norsk Polarhundklubb, Troms/Finnmark med kløvtest (bronse eller sølv) i Nordlenangen ca 2.5 timers kjøring fra Tromsø. Klikk dere inn på eventen på Facebook her. Derfra går turen videre til Alapmoen (2.5 timers tur) for treningshelg i forbindelse med Herringen Trail.

Jeg kjøpte ordenlig kløv til Chena i forbindelse med opptreningen etter hofteskaden hennes og er kjempefornøyd med dette. Togo-kløvet bestilte jeg fra Seleverkstedet: størrelse "liten" som er beregnet for huskytisper. Saija har også brukt dette og syns det er veldig kjekt med kløving. Så nå har jeg bestilt et til slik at jeg kan ta prøven med begge hunder samtidig / dra på fjelltur der begge bærer kløv.

Kløvmerket / testene består av tre merker (gull, sølv og bronse) som hunden kan ta, hvor merkene må tas i stigende rekkefølge. Kløvtester arrangeres av Norsk Polarhundklubb eller klubbens distriktskontakter, hvor det maksimalt kan tas et merke for hvert arrangement. For deltakelse på kløvtest er det krav om at hunden er minimum 18 måneder og trent til å gå med kløv. Det er videre krav om at hunden er fri for skader og ellers er i god nok form til å kunne gjennomføre testen. Hunden og kløven kan veies før start av representant fra Norsk Polarhundklubb på de arrangementene det lar seg gjøre. Det kan tas samlet 15 minutter pause for hver 10 kilometer tur.

Lørdag 4.2 kl. 10.00

Kløvtest bronsje eller sølv. Vi går 20 km men de som tar bronsemerke er ferdige etter 10 km (unge hunder kan gjerne være med for turen sin del).

Oppmøtested: Nordlenangen i Lyngen kommune (første hus etter Straumen skole). Kontaktperson: Line Sørum, 47838674, E-post: linems@live.no

Påmelding på e-post. Skriv hvor mange hunder du har med, alder, behov for overnatting, hvilke dager dere deltar og med hva. Frist 26. januar.


Backpacking with Saija: Dette syns vi er kjempeartig både Saija og jeg! Saija er den perfekte kløvhund - stødig og sterk i kroppen. Hun digger og gå med kløv - og hun digger og jakte mus i dypsnøen - kløv ingen hindring. Alenetid / tur med mor i ruskeværet er også stas. Jeg syns det er deilig med lange turer bak glade hunderomper. Heldig er jeg som får ha sånt koselig selskap på turen.

Backpacking with Chena



Reglement

Kløvtest bronse:
Vekt på kløv: 15% av kroppsvekten på hunden.
Lengte på tur: Minimum 10 kilometer (dagstur)
Eksempel: 25 kilo hund må ha kløv på 3,75 kg (se eget vektskjema på nettsiden til Norsk Polarhundklubb her)
Minimumsalder på hund: 18 mnd

Kløvtest sølv:
Vekt på kløv: 25% av kroppsvekten på hunden.
Lengte på tur: Minimum 20 kilometer (dagstur)
Eksempel: 25 kilo hund må ha kløv på 6,25 kg
Minimumsalder på hund: 24 mnd


Hodelykt, refleks (til hunder og mennesker) og piggsko / brodder anbefales.

Hundene og kløvveskene må veies på forhånd, og vekten må bevitnes. Det enkleste er om man tar en tur innom sitt veterinærkontor og får vekt av hunden bevitnet med stempel/signatur.

På polarhundklubbens side ligger skjema som skal brukes til å registrere testen. Denne skrives ut på forhånd og fylles inn på forhånd, så slipper man bruke så mye tid på dette når prøven skal tas.

Comments