Medlemsskap i raseklubber




I dag har jeg meldt meg inn i Norsk Polarhundklubb. Dette er noe jeg har tenkt på lenge. Norsk Polarhundklubb er en aktiv klubb for mennesker med interesse for polarhund. Klubben har mange medlemmer over hele landet og en rekke flotte tilbud for sin medlemmer. Norsk Polarhundklubb forvalter rasene Grønlandshund og Samojed. Polarhundklubben ønsker og være en klubb der alle polarhundeiere føler seg hjemme. 

Jeg har vært medlem av Norsk Siberian Husky Klubb siden jeg fikk min første Siberian husky i 2009, og har deltatt aktiv i klubben bla som medlem av redaksjonen for Huskybladet.

Jeg er også medlem av vår lokale hundeklubb, Tromsø Hundeklubb, der jeg sitter i Styret i Kjøregruppa. I 2017 er vi bla lokal arrangør av VOM Dogrun som arrangeres for første gang i Tromsø i juni. Og vi er arrangør av AURORA TRAIL i Målselv.

Jeg er selvsagt medlem av Norsk Kennel Klub, og som oppdretter er jeg medlem av Agria Breeders Club (alle våre hunder er forsikret i Agria) og Eucanuba Breeders Club.

De av dere som leser bloggen min eller som følger med på huskygruppene på facebook, har sikkert registrert at det har vært et turbulent og krevende år i vår egen raseklubb (Norsk Siberian Husky Klubb). Min raseklubb føles ikke lengre som min raseklubb. Det er trist. Men jeg kommer likevell fortsatt til og være medlem av NSHK, da dette er klubben som forvalter min rase. Jeg ønsker innsyn og stemmerett når gjelder viktig veivalg for vår rase også i fremtiden.

En annen grunn til at jeg har meldt meg inn i Norsk Polarhundklubb er at jeg har lyst til og ta kløvmerket med hundene mine. Jeg tar sykkelprøven (2 mil) med hundene våre når de er gamle nok (over 18 måneder). Dette gir tittelen AD på stamtavla forann navnet til hunden og registreres i NKK DogWeb.

Kløvmerket og de andre merkene som Polarhundklubben tilbyr (se info under) er ikke godkjent som en offisiell brukstest eller sertifisering, men dette er et kjempeflott tilbud til medlemmene for og fremme variert bruk av hunden. Særlig for oss som har et lite antall hunder, og som ikke satser aktivt kun på hundekjøring men bruker hundene allsidig.

Kløvmerket
Kløvtestene består av tre merker (gull, sølv og bronse) som hunden kan ta, hvor merkene må tas i stigende rekkefølge. Kløvtester arrangeres av Norsk Polarhundklubb eller klubbens distriktskontakter, hvor det maksimalt kan tas et merke for hvert arrangement. For deltakelse på kløvtest er det krav om at hunden er minimum 18 måneder og trent til å gå med kløv. Det er videre krav om at hunden er fri for skader og ellers er i god nok form til å kunne gjennomføre testen. Hunden og kløven kan veies før start av representant fra Norsk Polarhundklubb på de arrangementene det lar seg gjøre. Det kan tas samlet 15 minutter pause for hver 10 kilometer tur. 

Aktivitetsmerket er for alle typer organisert aktivitet. Distansemerket er for de daglige turer, treningsturer og det måles all fysisk akivitet vi har med hundene våre i løpet av 12 måneder, fra 1. mars.

Aktivitetsmerket
Norsk Polarhundklubbs aktivitetsmerke i gull, sølv eller bronse har til formål å fremme aktivitet hos medlemmene, samt få en uoffisiell oversikt over hvilke aktiviteter medlemsmassen bedriver:

I 2015 var det satt følgende poengkrav til de forskjellige merkene:
Gull – 50 poeng
Sølv – 30 poeng
Bronse – 15 poeng

Poenggiving for ulike aktiviteter:
Hundekjøring sprint 1-29 km 5 poeng
Hundekjøring mellomdistanse 30-300 km 15 poeng
Hundekjøring langdistanse fra 301 km 30 poeng
Hundekjøring barmark 3 poeng
Hundekjøring 1 mil ubegrenset tid 5 poeng
Hundekjøring enspanntest godkjent 7 poeng
Hundekjøring langidstansetest A, B eller C godkjent 10 poeng
Hundekjøring langidstansetest D godkjent 25 poeng
Gjennomført kløvtest gull 15 poeng
Gjennomført kløvtest sølv 10 poeng
Gjennomført kløvtest bronse 5 poeng
Organisert dagstur over 2 mil 3 poeng
Nasjonale/øvrige utstillinger 1 poeng
Internasjonale utstillinger 2 poeng
Klubbens egne utstillinger 5 poeng
Deltakelse valpekurs, grunnkurs, hverdagslydighetskurs eller bronsemerkekurs 3 poeng
Deltakelse andre kurs, 6-8 kurskvelder 2 poeng
Deltakelse helgekurs 2 poeng
Deltakelse hundesport konkurranse (alle grener/kategorier) 2 poeng
Besøkshund (minimum 20 intervensjoner i løpet av året) 10 poeng
Terapihund (minimum 30 intervensjoner i løpet av året) 15 poeng
Godkjent redningshund 15 poeng


Medlemsskap 2017

Norsk Kennel KlubGrunnkontingent190
Norsk PolarhundklubbKlubbmedlem (40)300
TROMSØ HUNDEKLUBBKjørehundgruppaKlubbmedlem (40)290
TROMSØ HUNDEKLUBBKjørehundgruppaHusstandmedlem Hoved + Avd (42)100
Norsk Siberian Husky KlubbKlubbmedlem (40)350
Norsk Siberian Husky KlubbHusstandmedlem (43)
Sundset, Rune
50

Comments