Hundeseler - våre favoritter

Jeg får ofte spørsmål om hvilke seler jeg bruker / foretrekker til våre hunder. I dette blogginnlegget presenterer jeg mine topp tre favoritter:

#1: NOMESELEN FRA TROLL


Nomeselen fra Troll Hundefor AS er en standard sele for snørekjøring og slede. Den finnes i 7 forskjellige størrelser og i ulike farger med refleks innvevd. Denne selen brukes av stadig flere av eliten innen Europeisk sledehundkjøring, og har "markedets beste passform".

Våre hunder Noor (på bildet) og Smilla (17 kg) bruker str 1 (gult merke) alternativt str 2 (rødt merke), Birk og Vida (23 kg) bruker str 3 (blått merke).

Her har Noor på seg halsband fra ManMat. Halsbåndene fra ManMat er solide, pene halsband med stor ring til feste. Vi har dem i både grønn/turkis og rødt. Men jeg syns de er litt for stive og vanskelig å justere. Liker bedre halsbandene fra Troll Hundefor som er av samme type, men mykere og veldig lett å justere lengden på.

ManMat halsbåndet er omlag 2,5 cm bredt og justerbart som halsbåndene fra Troll.
  
#2: ZERO SHORT MULTISELEN


En annen sele jeg liker veldig godt er ZERO short multiselen som kan bestilles fra Troll Hundefor. Det er en sele som egner seg veldig godt til springer / sykkel / kick bike - men som også er fin om du ikke vil at hunden skal trekke så mye ned bakkene på tur, og til unghunder som Arwen på dette bildet. Les mer om ZERO selen her.

Jeg bruker størrelse S/M til mine Siberians, den kan justeres litt i omfang.

Her har Arwen på seg halsband fra Troll, som er de halsbandene jeg liker best.

#3: SIBERIAN RACE HARNESS SELEN FRA MANMAT 


Vida i spannet sammen med Thule. Her har hun på seg Siberian Race selen fra ManMat, som er den selen fra ManMat jeg liker best. Størrelse M passer fint til vår Vida, Birk (23 kg) og Lærke (26 kg).

Dette er Snykovet´s Jon Snow (4 måneder gammel) med Light Weigh Harness selen fra ManMat. Størrelse S passer fint til han nå. 

Vi bruker ulike typer seler til hundene når de trener i spannet for å variere belastningen. Vi har testet to av ManMat selene på våre hunder (Light Weight harness som er vist på bildet av Jon Snow og Siberian Race Harnes vist på bildet av Vida over). Av disse to selene liker jeg Siberian Race Harness selen best. 

Det kan være lurt å bestille disse selene direkte fra ManMat i Tsjekkoslovakia. Det finnes desverre useriøse forhandlere på markedet som annonserer disse selene på nett. 

ManMat selene kan bli våte og tunge i fuktig vær, men i godvær og tørt vintervær er de supre.  
Siberian Race Harness selen fra ManMat. 

Selene sett forfra: Troll selen på Smilla og Light weight harness selen fra ManMat på Vida. Jeg foretrekker Siberian Husky Selen fra ManMat fordi den gir bedre støtte i front. Light weight harness selen blir for tykk / "bunglete" forann etter min mening.

Dette bildet av Silje og meg med Smilla og Vida er tatt av Jonny Mikalsen, øvrige bilder i dette blogginnlegget har jeg tatt selv.

Mer om utstyr til trekkhunder her.

Comments