Valpekull ventes 20. februar etter Lærke og Birk

Lærke og Birk feb 2014
Ultralyd. Ultralyd i dag viste at Lærke er drektig med tre eller flere valper. Se link til film fra ultralyd her (takk til vår veterinær Georg på Dyreklinikken Tromsø). Lærke ble tyvparret av Birk 19. desember, og 16. januar (nøyaktig 28 dager etter parringen) var tidligste tidspunkt for sikker påvisning av evt drektighet hos veterinær. Termindato er 20. februar.

Parringen mellom Lærke og Birk var ikke planlagt. Det var bare 4 måneder siden forrige løpetid. Jeg ventet ikke ny løpetid før om tidligst to måneder, og hadde rett og slett ikke fulgt godt nok med, så dette uhellet er helt og holdent min egen skyld. Jeg tror dette kan ha vært en såkalt splittet løpetid. Lærke og Smilla stod ute i den store hundegården, mens Vida og Noor var inne med valpene sine frem til de var 5 uker gamle. Birk hadde vært borte 2-3 uker på besøk hos Silje, Jonny og Isa. Etter at Birk kom hjem igjen ba jeg Rune sette han ut i storgården sammen med Smilla og Lærke slik at de kunne få leke. Like etterpå hører jeg et hyl fra hundegården, springer til vinduet og der henger Birk og Lærke sammen. De hang ikke lenge sammen - men det var definitivt en fullbyrdet parring. Vi hadde et lite håp om at hun ikke skulle "ta seg", men ultralyden i dag viste altså at hun er drektig.

Abortsprøyte eller valper. Lærke var litt over 16 måneder da hun ble parret, og hun ble dermed parret før fylte 18 måneder - som er den nedre aldersgrensen for parring gitt i de etiske retningslinjene fra Norsk Kennel Klubb. 

Vi avtalte en tidligst mulig ultralyd hos vår veterinær for å få avklart evt drektighet. Dersom ultralyden viste drektighet, viste vi at vi måtte vi ta stilling til om vi skulle sette abortsprøyte eller om hun skulle få gjennomføre drektigheten på normalt vis på tross av ung alder - vi måtte ta stilling til hva som ville være best og tryggest dyrevelferd for Lærke dersom hun var blitt drektig som følge av tyvparringen. 

Jeg er bekymret over risikoen ved å ta abortsprøyte - selv om denne kanskje er liten - og har bestemt meg for at hun skal slippe dette. 

Jeg kjenner til mange skrekkhistorier om hvor ille det i værste fall kan gå dersom man velger abort. I de fleste tilfeller går det nok helt greit. Men jeg kjenner til to tilfeller der tispa har dødd (se link her), og flere livmorbetennelser / sterilitet som følge av abort hos Siberians og andre hunder. I hele 5% av tilfellene der Alizin abortsprøyte er gitt til tisper som er bekreftet drektige observeres det partiell abort - og behandlingen må gjentas. Jeg kjenner også til flere tilfeller på Siberians / polarhunder der abortsprøyte har vært satt, og tispa likevell har født levende valper.

Jeg er redd for konsekvensene for Lærke dersom abortsprøyte blir satt og det skulle gå galt. Jeg innser at det er mitt ansvar at vi har havnet i denne situasjonen der vi må velge mellom to onder – men jeg mener oppriktig at det beste for Lærke,  både fysisk og psykisk, nå som uhellet først har skjedd, vil være å få gjennomføre drektigheten på naturlig vis. 

Hadde tyvparringen skjedd på første løpetid og med "den galne elghunden" borte i svingen her, så ville jeg nok valgt abort, men iom at hun var bare knappe to måneder fra aldersgrensen og parringen er med en bra hannhund som jeg mener harmonerer godt med Lærke og som jeg har stor tro på vil gi gode avkom, så mener jeg at hun bør få føde valpene sine.

Birk sommeren 2013


Registrering av valpene. Jeg vet ikke om Norsk Kennel Klub (NKK) vil registrere valpene etter Lærke og Birk da tyvparringen av Lærke er et brudd på de etiske retningslinjene mht alder. Men avgjørelsen om å la Lærke få føde valpene sine må skje uavhengig av dette. For meg er det Lærke sin helse og velferd som er viktigst, og omsorgen for mor og valper når disse kommer. Den “enkleste” løsningen for meg som oppdretter i en slik situasjon er selvsagt abort - det ville spare meg for alt arbeidet med valpekullet, negativ omtale og økonomisk risiko – men jeg tror ikke det ville vært den beste løsningen for Lærke og har dermed bestemt meg for å ta "støyten" med å la henne få føde valpene. Det er selvsagt alltid en viss risiko forbundet med fødsel, men Siberians er en sunn rase med lite fødselsproblemer sammenlignet med mange andre hunderaser. Skulle det mot formodning oppstå fødselsproblemer som krever keisersnitt, vil vi måtte betale dette selv da avlsforsikringen ikke dekker keisersnitt på tisper under 20 måneder.

Jeg er overbevist om at Lærke vil takle det å være mor på en god måte. Hun er en stor og godt utviklet, trygg og ranghøy tispe, som har vært en tålmodig og forsiktig "tante" for valpene til Vida og Noor.

Jeg er også sikker på at valpene etter Lærke og Birk vil bli flotte representanter for rasen.

Jeg kontaktet NKK om saken like etter tyvparringen, og vil søke om registrering av valpene på normalt vis en uke etter at valpene er født. Søknaden oversendes deretter til en egen gruppe for etiske brudd hos NKK for behandling og eventuelle reaksjoner.

Lærke sommeren 2013
Lærke på ustilling høsten 2013
Lærke høsten 2013
Lærke høsten 2013

Lærke NO50930/12

Lærke er født 6. august 2012, og oppdrettet av Geir og Toril Wiik Johansen, 7 mountains husky i Bergen. 

Hun er en praktfull, stor (24 kg) tispe som jobber meget godt i spannet. Hun er ingen sprinter men løper / trekker jevnt og godt med smidige bevegelser og stor utholdenhet. Hun er enormt sterk og trekker for to. Hun har gått midt i spannet eller bak, og har ikke vært brukt som lederhund. 

Lærke vil også bli en super kløvhund iom at hun er så kraftig og sterk. 

Hun har tett / tykk pels, og kan slite litt med varmen på sommeren når vi er på fjellturer / turer med spannet. Nedkjøling i snø / bekker / fjellvann hjelper godt.

Lærke er en meget sosial, glad, leken og trivelig hund. Søt og kosete og svært feminin, et herlig gemytt!

Beste premiegrad på utstilling: Tromsø 08.09.2013 Exc.JK 1.JKK CK 3.BTK
Lærke sin stamtavle, flere bilder av Lærke, Lærke sine foreldre og slektninger finnes her

Birk feb 2014

Birk feb 2014
Birk mai 2014

Birk NO33885/11 

Birk er født 11. november 2010 og er oppdrettet av Benedicte Ingstand, Kennel Brattalid i Oslo. Birk sin stamtavle og ytterligere informasjon om Birk finner du her.

Birk er en flott, middels stor hannhund (23 kg), som jobber godt og jevnt i spannet, som regel midt i spannet, men han går også godt i led sammen med Noor.

Birk har et fantastisk gemytt. Han er en enormt kjælen og sosial. En trivelig hund som sjarmerer alle i senk!

Birk har vært brukt i avl en gang tidligere i kombinasjon med Tessa av Kitwanga, og har 9 valper etter seg fra dette kullet (les mer om Birk og Tessa sine valper her). Vi beholdt selv en valp fra dette kullet (Snykovet´s Vida) som vi er meget fornøyd med. Les mer om Vida her.

Beste resultat fra utstilling: Tromsø 09.06.2012 Exc.AK 1.AKK CK CERT 1.BHK BIM

Vi trener våre hunder allsidig og i spann (2-10 spann) gjennom hele året, men har ikke deltatt i løp enda med våre unge hunder. Birk deltok i Harstad Hundekjørerfestival 24 km snørekjøring på ski 16 måneder gammel, men har ikke deltatt i konkuranser utover dette.


Kombinasjonen Lærke x Birk

Jeg syns at Lærke og Birk harmonerer godt sammen og utfyller hverandre på en god måte, så dette var en kombinasjon som jeg godt kunne tenkt meg som en planlagt parring om et par års tid. 


Stamtavle valper etter Lærke x Birk

Comments